Voor wie is de griepprik

De griepprik is voor mensen die extra risico lopen om ernstig ziek te worden door de griep. Als u de griepprik heeft gehad, is de kans dat u griep krijgt kleiner. Als u ondanks de griepprik toch de griep krijgt, wordt u minder ernstig ziek. De prik moet u elk jaar opnieuw halen; de beste tijd is tussen half oktober en half november.

De Gezondheidsraad adviseert de volgende groepen de griepprik te halen:

• Mensen met longziekten en aandoeningen aan de luchtwegen, zoals astma, chronische bronchitis of longemfyseem;
  • Mensen met hartziekten, zoals mensen die een hartaanval gehad hebben, mensen die hartklachten hebben zoals hartritmestoornissen, of mensen die een hartoperatie hebben ondergaan;
  • Mensen met diabetes (suikerziekte); niet alleen mensen die insuline spuiten, maar ook de mensen die tabletten met bloedsuikerverlagende middelen slikken of een diabetesdieet volgen;
  • Nierpatiënten; vooral als de nieren door een ziekte niet goed werken (dus niet bij nierstenen);
  • mensen met weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die methiv zijn geïnfecteerd, mensen waarbij de milt is verwijderd (asplenie), mensen met een auto-immuunziekte, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen die chemotherapie of bestraling ondergaan;
  • Kinderen vanaf 6 maanden tot 18 jaar die langdurig salicylaten gebruiken (bijvoorbeeld bij chronische darmaandoeningen);
  • Personen met een verstandelijke handicap die in een instelling wonen;
  • Personen met verminderde weerstand tegen infecties, bijvoorbeeld door levercirrose;
  • Verpleeghuisbewoners die niet vallen onder bovengenoemde categorieën;
  • Mensen van 60 jaar en ouder.

De prik geeft soms een dag pijn in uw arm, maar u wordt er niet ziek van.

Thuisarts

Hootsenheem 3